زنده‌یاد آشتیانی ریل‌گذاری جدیدی در تبدیل اندیشه‌ به نوآوری‌ ارائه داد  
کد خبر: 4191667
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

زنده‌یاد آشتیانی ریل‌گذاری جدیدی در تبدیل اندیشه‌ به نوآوری‌ ارائه داد  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: زنده‌یاد کاظمی آشتیانی در چرخه اندیشه‌ورزی به سمت نوآوری الگو هستند که توانست با ایجاد ساختارهای جدید، جریان و ریل‌گذاری جدیدی در مسیر تبدیل اندیشه‌ها به نوآوری‌هایی که حل مسئله کنند، ارائه دهد.  

محمدرضا دهقانی، دانشگاه آزاد اسلامی یزدمحمدرضا دهقانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا، زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی را از شخصیت‌هایی دانست که مورد توجه رهبر انقلاب بود و گفت: این شخصیت از الگوهای جامع جریان دانشگاهی هستند و دلیلی که رهبر انقلاب این شخصیت را نام می‌برند و الگو معرفی می‌کنند که نسل جوان و دانشگاهی و اساتید از این شخصیت الگوبرداری کنند از چند جهت است.

وی ادامه داد: ویژگی مهم شخصیتی زنده‌یاد آشتیانی این بود که با درک درست از شرایط کشور و در مسیر تحقق شعار استقلال آزادی اقدام به تأسیس پژوهشکده رویان می‌کند و در آن زمان که دانشگاه‌ها عمدتاً به دنبال نسل آموزش بودند، تشخیص این نیاز و پژوهشکده در کشور نشان از بصیرت بالای وی دارد و خروجی‌های آن را به شکل بسیار متفاوت از سایر دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها می‌بینیم.

دهقانی افزود: در نسل اول دانشگاه نیاز داشتیم به پرورش مدیران و متخصصانی که از طریق آموزش، پرورش می‌یافتند اما در نسل بعد که پژوهش بود آن هم پژوهش‌های حل مسئله که در دنیا نسل پنجم هستند، و کاملاً مأموریت‌گرا تعریف می‌شود، از مدیران وقت وزارت علوم و پیشتازان جریان علمی کشور این نیاز را تشخیص می‌دهند و با آن پژوهشکده که راه‌اندازی می‌کند، این اتفاق را در کشور رقم می‌زند و از همین جهت شخصیت بارز، جامع، چند بُعدی، متدین، متعهد و متخصص و قطعاً بهترین الگو برای کشور خواهند بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: زنده‌یاد آشتیانی در حوزه خود، دانش فراوان داشت و به صورت عمیق و بنیادین حوزه جنین شناسی را دنبال کردند و هوش بالایی وی در حوزه طراحی و ساختارمندی این پژوهشکده و توان مدیریتی از یک جهت و از طرفی ترکیب با تخصص، اخلاص و ایمان، آنچه در شهید چمران هم می بینیم صفات بارز این زنده‌یاد است و شاید چمران دوره پژوهش ما زنده‌یاد کاظمی آشتیانی باشند و شبیه طهرانی‌مقدم‌هایی که تخصص خود را با ایمان و اخلاص ترکیب می‌کنند، این نقش را دارند.

وی با اشاره به اهداف و آرمان‌های کاظمی آشتیانی در تأسیس پژوهشکده، شناخت مسئله را از آن جمله برشمردو گفت: یکی از نکات مهم در کشور که آثار آن را امروز می‌بینیم، بحث جمعیت است و امروز این پنجره و شکاف جمعیتی که وجود دارد و به هیچ وجه جبران پذیر نیست و آمار بیش از چهار میلیون جوان مجرد و از طرفی زوج‌های نابارور نشان می‌دهد که این شخصیت زود و به موقع این تشخیص را می‌دهد که دقیقاً ما مرکزی نیاز داریم که بتواند زوج‌های نابارور را درمان کند و صاحب فرزند شوند و لذا جریان ازیاد و تکثیر نسل در نظام تشیع که امروز یکی از اهداف دشمن تا این جامعه را کوچک کند، آرمان بزرگی است که کاظمی آشتیانی در تأسیس این پژوهشکده دنبال می‌کرد.

دهقانی با اشاره به تأثیرات این زنده‌یاد بر جامعه علمی و پژوهشی، تغییر رویکرد نظام آموزشی کشور از تحقیقات صرفاً کتابخانه‌ای و مطالعه‌ای به سمت تحقیقات حل مسئله و مسئله محور را از مهمترین یادگار زنده یاد کاظمی آشتیانی خواند و اظهار کرد: اولین نقطه حرکت کشور اندیشه‌ورزی است که به دانش، فناوری و نوآوری تبدیل می‌شود که کاظمی آشتیانی در چرخه این اندیشه‌ورزی به سمت نوآوری که حل مسئله است، الگو هستند و توانست با ایجاد ساختارهای جدید، جریان و ریل‌گذاری جدیدی در مسیر تبدیل اندیشه‌ها به نوآوری‌هایی که حل مسئله کنند، ارائه دهد.  

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان یزد در پاسخ به اینکه چگونه می توان مسیر این الگوی تلفیق ایمان و عمل را ادامه داد بیان کرد: در ابتدا باید به معرفی این شخصیت به نسل دانشگاهی بویژه اساتید پرداخت چون زنده‌یاد کاظمی آشتیانی استادی طراز انقلاب بود که کاملاً در نقش معلم و استاد، ایمان را با عمل و  علم را با کاربرد ترکیب می‌کند و لذا می‌تواند الگوی بی‌نظیر کشور باشد.

وی، بر شناسایی شخصیت‌های همانند زنده‌یاد کاظمی آشتیانی تأکید کرد و گفت: باید با ایجاد ساختار، از نسل جوانان دانشگاهی شبیه این شخصیت پرورش داده و معرفی کنیم. معتقد هستم چهار عنصر می‌تواند این گونه شخصیت‌ها را در دانشگاه‌ها معرفی کند و پرورش دهد که محتوای آموزشی از آن جمله است و لذا محتوای آموزشی باید متناسب با نیاز روز جامعه و کشور باشد. مورد دیگر شیوه‌های آموزش است که باید به سمت مراکز نوآوری و رشد حرکت کند. سوم شناخت جوانان و استعدادها و نخبگان کشور است که باید شناسایی، نگه‌داشت و جذب کنیم و چهارم اساتیدی هستند که رویکرد شاگردپروری دارند.

انتهای پیام
captcha